Pengertian Meminang
Apabila seorang lelaki benar-benar tertarik dengan sifat-sifat baik
seorang wanita serta timbul keinginan untuk berkahwin setelah melihat wanita,
kini tibalah masa untuk meminang.
Meminang bermaksud seseorang lelaki menyatakan keinginannya untuk
berkahwin kepada wanita yang ingin dikahwininya.[1]
-google image- |
Hukum Meminang
1.
Dihalalkan
meminang secara tasrih (terus terang) atau ta’ridh (membayangkan):-
a.
Jika
perempuan itu bukan isteri orang;
b.
Tidak
berada dalam iddah; dan
c.
Bukan
perempuan yang haram dinikahi.
2.
Dihalalkan
meminang secara ta’ridh (membayangkan):-
a.
Jika
perempuan yang ingin dikahwini berada dalam iddah kematian suami; atau
b.
Iddah
disebabkan talak bain.
Hal ini berpandukan al-Quran dalam surah al-Baqarah ayat 235:
Maksudnya: Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang
kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan (yang kematian suami
dan masih dalam idah), atau tentang kamu menyimpan dalam hati (keinginan
berkahwin dengan mereka). Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut
atau mengingati) mereka, (yang demikian itu tidaklah salah), akan tetapi
janganlah kamu membuat janji dengan mereka di dalam sulit, selain dari
menyebutkan kata-kata (secara sindiran) yang sopan. Dan janganlah kamu
menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum
habis idah yang ditetapkan itu. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui
apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaanNya,
dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang (Al-Baqarah
: 235)
3.
Diharamkan
meminang secara tasrih atau ta’ridh selain daripada dua keadaan diatas. Oleh
itu haram meminang;
a.
Perempuan
yang masih bersuami;
b.
Semua
perempuan yang aharam dinikahi sama ada haram untuk selamanya atau haram untuk
sementara waktu;
c.
Perempuan
yang masih dalam talak raj’ie, kerana masih bergelar isteri dan suaminya berhak
untuk kembali rujuk kepadanya.[2]
Maksud pinangan secara tasrih ( :تصريحterus terang) dan
ta’ridh ( :تعريضmembayangkan)
1.
Tasrih
( :تصريحterus
terang):
Lafaz tasrih ialah lafaz yang hanya mempunyai satu tafsiran
sahaja iaitu keinginan untuk berkahwin. Lafaz tasrih adalah seperti;
“aku ingin mengahwini kamu” atau “selepas habis iddahmu, aku akan mengahwinimu”
2.
Ta’ridh ( :تعريضmembayangkan):
Lafaz ta’ridh ialah lafaz ayang boleh ditafsirkan dengan pelbagai
tafsiran, sama ada sebagai keinginan untuk berkahwin atau sebaliknya, seperti;
“awak cantik,” atau “ramai orang sukakan awak” atau seumpamanya.
Haram Meminang Perempuan yang telah Dipinang
Adalah haram meminang perempuan yang telah dipinang oleh orang lain
sekiranya pinangan tersebut diterima. Tetapi terdapat beberapa keadaan yang
dibolehkan iaitu:
1.
Peminangan
boleh dilakukan sekiranya lelaki pertama memberikan keizinan kepada lelaki yang
kedua untuk meminang.
2.
Sekiranya
pinangan lelaki pertama tidak dijawab (tidak diketahui sama ada pinangannya
diterima atau tidak), pinangan lelaki kedua adalah diharuskan.
Sekiranya seorang lelaki meminang seorang perempuan yang telah
dipinang oleh orang lain dan kemudiannya lelaki kedua menikahi perempuan
tersebut, akad nikahnya tetap sah. Walaupun begitu dia tetap menaggung dosa
atas perbuatannya meminang perempuan yang telah dipinang.[3]
Dalil pengharaman meminang perempuan yang telah dipinang adalah
berdasarkan hadis Rasulullah ﷺ:
وَلاَ يَخْطُبَ الرِّجُلُ
عَلَى خِطْبَةِ أَخِيهِ حَتَّى يَتْرُكَ ألخَاطِبُ قَبْلَهُ أَوْ يأْذَنُ لَهُ
أللخَاطِبُ.
“Seseorang lelaki tidak boleh meminang seseorang perempuan yang
telah dipinang oleh saudaranya (saudara seagama) sehinggalah dia
meninggalkannya (membatalkan peminangan) atau dia mengizinkan peminangan itu.”
(Riwayat
Bukhari : no. 4848, Muslim : no. 1412), Kitab Fikah Mazhab Syafie, 2002, hal.
4/611-613.
Wali Menawarkan Perempuan Jagaannya kepada Lelaki Soleh dan
Bertaqwa
Wali disunatkan
menawarkan perempuan di bawah jagaannya kepada lelaki soleh dan bertaqwa. Ini
dicontohi daripada tindakan Nabi Syuib a.s.. Beliau menawarkan anaknya supaya
dikahwini Nabi Musa a.s. meyakini sifat amanah dan kesucian Nabi Musa a.s. .
Firman Allah Taala dalam menceritakan kisah ini:[4]
Maksudnya : “Bapa perempuan itu berkata (kepada Musa): "Aku
hendak mengahwinkanmu dengan salah seorang dari dua anak perempuanku ini,
dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama delapan tahun; dalam pada
itu, jika engkau genapkan menjadi sepuluh tahun, maka yang demikian itu adalah
dari kerelaanmu sendiri. Dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak
menyusahkanmu; engkau akan dapati aku Insya Allah, dari orang-orang yang baik
layanannya".
Kita juga mengambil contoh dengan perbuatan Saidina Umar al-Khattab
ketika beliau menawarkan anaknya kepada Saidina Abu Bakar. Mereka berdua
menolak dan ia dikahwini oleh Nabi ﷺ.[5]
Melihat Bakal Isteri
Di antara perkara
sunat yang digalakkan oleh Islam ialah seseorang lelaki melihat perempuan yang
ingin dikahwininya sebelum peminangan. Ini disunatkan jika lelaki tersebut
benar-benar berniat untuk mengahwininya dan berharap peminangannya akan
diterima. Syarak membenarkan lelaki tersebut melihatnya tanpa dia tidak
berhiasa terlebih dahulu. Jika perempuan tersebut berhias, tujuan melihat tidak
tercapai.
Lelaki tersebut
boleh melihat bakal tunangnya dua atau tiga kali jika dia perlu melihat keadaan
wanita tersebut dengan leih jelas lagi. Ini kerana biasanya, matlamat yang
dikehendaki tidak tercapai dengan sekali pandang.
Abu Hurairah r.a.
berkata :
Ketika aku berada bersama Nabi ﷺ, baginda didatangi seorang lelaki dan
memberitahu dia berkahwin dengan seorang perempuan Ansor . Nabi ﷺ bertanya,: “Adakah kamu telah melihat
perempuan itu?” Beliau menjawab: “Tidak.” Nabi ﷺ bersabda: “ Pergi dan lihatlah perempuan
itu kerana sesungguhnya mata orang-orang Ansor itu berbeza dengan mata orang
lain ( yang dia mungkin tidak berkenan).”[6]
Wanita juga berhak melihat lelaki jika ingin berkahwin dengan
lelaki tersebut supaya dia boleh melihat keadannya dengan lebih jelas agar tidak menyesal selepas berkahwin.
Sesungguhnya perempuan juga tertarik denga beberapa sifat seseorang lelaki sebagaimana
lelaki tertarik dengan beberapa sifat seseorang perempuan.
Batas-batas Seorang Lelaki Melihat Bakal Isterinya
Terdapat perbezaan
pendapat mengenai bahagian yang boleh dilihat dari wanita yang dilamar. Jumhur
ulama berpendapat bahawa seorang pelamar dibolehkan melihat wajahnya dan kedua
tapak tangannya saja, kerana bahagian-bahagian tersebut bukan termasuk aurat.
Pendapat berkenaan Melihat Bakal Isteri[7]
1.
Al-Auza'i
berpendapat, bahawa dia boleh melihat bahagian-bahagian daging.
2.
Daud
az-Zahiri mengemukakan :
"Dibolehkan melihat seluruh bahagian tubuh wanita
tersebut."
Yang terakhir ini jelas ditolak kerana bertentangan dengan sebuah
ayat dalam surah An-Nur;
وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ
إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
"Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang
biasa nampak darinya." (An-Nur: 31)
Bahagian-bahagian yang biasa nampak selain wajah, misalnya dua
tapak tangan dan kaki serta yang seumpamanya yang biasa nampak pada wanita di
rumahnya, maka terdapat dua pendapat :
Pertama ; tidak
diperbolehkan melihatnya, kerana perkara itu merupakan aurat. Bahagian-bahagian
tersebut tidak boleh dilihat sebagaimana bahagian-bahagian yang tidak nampak.
Abdullah bin Mas'ud pernah meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda,
"Wanita itu adalah aurat." Kerana yang diperlukan adalah melihat
wajah dan bahagian-bahagian lainnya tetap haram untuk dilihat.
Kedua ; dibolehkan
baginya melihat bahagian-bahagian tersebut. Imam Ahmad mengatakan,
"Dibolehkan untuk melihat bahagian-bahagian yang diperlukan untuk tujuan
perkahwinan seperti tangan, badan dan lain-lain." Abu Bakar, seorang
pengikut mazhab Hanbali, mengatakan, "Pada saat melamar, dibolehkan
baginya melihat bahagian-bahagian yang sudah biasa terlihat ketika bekerja,
seperti: kepala, leher, lengan dan bahagian bawah kedua betis."
Pendapat Jumhur Ulama dan Iman Syafie
Sedangkan Imam Syafie mengemukakan, "Dia hanya dibolehkan
melihat wajah dan kedua tapak tangan saja."
Seseorang lelaki tidak diharuskan melihat bakal tunangnya melainkan
muka dan tapak tangannya (depan dan belakang). Muka dan tapak tangan adalah
anggota zahir seperti yang difirman oleh
Allah Taala dalam suran An-Nur ayat 31.
Hikmat pandangan hanya dihadkan kepada muka dan tapak tangan sahaja
ialah kerana muka menunjukkan kecantikan dan tapak tangan memperlihatkan kesuburan
badan dan kelembutannya.
Sekiranya seseorang lelaki itu tidak berpeluang melihatnya sendiri,
dia boleh menghantar seorang wanita untuk melihat dan menceritakan sifat-sifat
wanita tersebut kepadanya. Rasulullah s.a.w pernah menghantar Ummu Sulaim untuk
melihat seorang wanita dan Baginda s.a.w berkata kepadanya: “Lihatlah kedua-dua
ketingnya dan ciumlah bau badannya.”
Difahami daripada hadith di atas, perempuan yang dihantar oleh
lelaki untuk melihat bakal tunangnya boleh melihat lebih daripada apa yang boleh
dilihat oleh lelaki itu sendiri maka matlamat atau faedahnya tentu lebih banyak
lagi.[8]
Sunat-Sunat Meminang
Orang yang meminang atau wakilnya disunatkan berkhutbah sebelum
meminang dan sebelum akad. Khutbah dimulakan dengan memuji Allah dan berselawat
ke atas Nabi ﷺ kerana Rasulullah ﷺ bersabda:
كُلُّ أَمْرٍ ذِيْ بَالٍ
لاَيُبْدَأُ فِيهِ بِحَمْدِ الله ، فَهُوَ أَبْتَرُ.
Maksudnya: “Semua
perkara yang ada nilainya tetapi tidak dimulakan dengan memuji Allah adalah
cacat.”
(Riwayat Ibnu Majah)
Kemudian dia hendaklah berpesan supaya bertaqwa kepada Allah dan
barulah melahirkan keinginannya sambil berkata: “Kami datang untuk meminang anak
kamu.”
Wali perempuan juga disunatkan berkhutbah yang dimulai dengan
memuji Allah dan berselawat serta berpesan supaya bertaqwa, lalu berkata :
“Saya terima pinangan kamu.”
Walaubagaimanapun khutbah sebelum akad nikah lebih ditekankan
berbanding khutbah sebelum meminang kerana ianya ia dilakukan oleh para
salafussoleh r.a.
Batas Pergaulan di dalam Pertunangan
Menjadi amalan
dalam masyarakat Islam yang jauh dari roh Islam, selepas majlis pertunangan
diadakan, pasangan lelaki dan perempuan yang bertunang mula bergaul mesra,
berdua-duaan dan berkhalwat. Mereka mendakwa tindakan tersebut membolehkan
mereka saling mengenali dan mengetahui
akhlak dan tabiat masing-masing. Sedangkan lubuk hati lelaki tersebut mengakui
bahawa dia tidak mampu walaupun sedikit untuk menyingkap hakikat sebenar akhlak
tunangnya.
Ini kerana dia
sendiri sentiasa berfikir untuk berpura-pura di hadapan tunangnya bahawa dialah
lelaki yang diidan-idamkan dari segi akhlak, kebaikan dan kecerdikan. Tunangnya
pula menonjolkan sifat kepura-puraan lebih hebat lagi. Dia cuba menggambarkan
bahawa dialah perempuan idaman dari segi kelembutan, keperempuanan, adad,
akhlak dan perangai.
Bergaul mesra dan
berdua-duaan (khalwat) antara pasangan yang bertunang sebelum menikah adalah
haram serta tidak diredhai oleh Allah Taala, Sabda Rasulullah ﷺ:
لاَ يَخْلُوَنَّ رُجُلٌ
بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُوْ مَحْرَمٍ.
Maksudnya: Tidak boleh sama sekali lelaki berkhalwat dengan
seorang perempuan (duduk berdua-duaan secara sunyi), melainkan bersama
perempuan itu mahramnya.[9]
Batas utama yang dibolehkan:
1.
Lelaki
melihat perempuan pada muka dan dua tapak tangan dan tidak boleh bersentuhan.
2.
Pertemuan
yang sopan dan di tempat yang terpelihara daripada gejala sosial dan maksiat.
3.
Pertemuan
antara lelaki dan perempuan yang bertunang hendaklah ditemani oleh mahramnya
supaya batas-batas pergaulan dapat dipatuhi.
4.
Pertemuan
itu tidak terlalu kerap sehingga menimbulkan fitnah.
5.
Islam
melarang perlakuan, berdua-duaan, berkhalwat dan bergaul bebas, pergi ke sana
ke mari seperti yang berlaku dalam masyarakat hari ini kerana perbuatan itu
haram dan boleh mendatangkan banyak keburukan kepada diri, keluarga dan masyarakat.
6.
Kelonggaran
yang dibenarkan oleh Islam itu untuk memastikan bahawa bakal suami isteri itu
akan dapat meletakkan asas kebahagiaan rumahtangga berdasarkan nilai agama dan
kemanusiaan yang tulen, bukan sahaja berdasarkan penilaian nafsu, tetapi dengan
penilaian hati yang luhur dan ikhlas, rela dan menerima kehadiran antara
keduadua belah pihak.
7.
Belum
dihalalkan untuk bersama seperti suami isteri
8.
Pertemuan
dibuat mestilah ditemani oleh mahramnya untuk mengelakan dari fitnah dan
pelanggaran syarat.
90.
Belum
bertangungjawab untuk memberi nafkah sebab belum aqad nikah.
1.
Hubungan
kekeluargaan masih terbatas seperti antara suami dengan bakal mertua.
Pergaulan Bebas
1.
Islam
mengharamkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram
seperti yang berlaku pada masa sekarang kerana perbuatan itu temiasuk dalam
maksiat.
2.
Pergaulan
bebas antara lelaki dan perempuan menjadi salah satu punca gejala sosial di
kalangan remaja dan maksiat yang berleluasa.
3.
Jauhi
pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan di mana mana sahaja supaya
terselamat daripada jebak gejala sosial dan maksiat.
4.
Patuhi
adab pergaulan yang diizinkan oleh Islam dan jaga maruah sebagai seorang Islam.
Pembatalan Pertunangan[10]
Kita semua memahami bahawa meminang hanyalah janji untuk mengadakan
perkahwinan tetapi bukan akad yang mempunyai kekuatan hokum. Memenuhi janji
untuk berkahwin adalah kewajipan bagi kedua belah pihak yang berjanji.
Agama tidak
menetapkan hukuman tertentu bagi pemabtalan (mungkir) tetapi melanggar janji
adalah salah satu daripada sifat munafik. Kerana itu, yang harus diteliti di
sini ialah apakah peminang itu berhak dan halal ntuk meminta kembali
pemberiannya yang pernah ia berikan kepada perempuan yang dipinangnya.
Pemberian berupa
mas kahwin harus dikembalikan kerana mas kahwin adalah dalam rangka
perkahwinan. Sebelum perkahwinan berlansung, pihak perempuan berlum berhak
meminta mas kahwin, dan ianya wajib dikembalikan kerana mas kahwin itu masih
menjadi milik si peminang.
Adapun
hadiah-hadiah yang diberikan dianggap hibah, kerana itu tidak perlu diminta
kembali sebab sudah menjadi milik perempuan yang dipinang dan ia sudah boleh
memanfaatkannya. Orang yang menuntut kembali pemberiannya bererti mencabul
milik orang lain tanpa kerelaannya, perbuatan ini bathil menurut syara’.
Akan tetapi
berbeza apabila peminang memberikan sesuatu untuk ditukarkan dengan barang yang
lainnya kemudian yang diberi belum memebri ganti maka ia berhak meminta kembali
permberiannya, keran pemberiannya itu dimaksudkan untuk menukar dan apabila
perkahwinan tidak berlansung maka ia berhak meminta kembali pemberiannya.
Dalam masalah ini,
para ulama berbeza pendapat. Yang lengkapnya adalah seperti berikut;
1.
Mazhab Hanafi
Ulama Hanafiah berpendapat bahawa barangan yang diberikan oleh
pihak lelaki kepada perempuan pinanngannya dapat diminta kembali apabila
barangannya masih utuh, misalnya gelang, cincin, rantai, jam tangan dan
sebagainya.
Apabila sudah berubah, hilang, dijual atau berubah dengan bertambah
atau berkurang, misalnya makanan lantas dimakan atau pakaian kemudian sudah
dipotong dan dijahit, maka si lelaki sudah tidak berhak meminta kembali atau
meminta ganti rugi barang yang dihadiahkan.
2.
Mazhab Maliki
Ulama Malikiah berpendapat bahawa apabila pembatalan itu datang
dari pihak calon suami, maka barang-barang yang pernh ia berikan tidak boleh
dituntut kembali, baik pemberian itu masih utuh atau sudah berubah. Apabila
pembatalan itu datangnya dari pihak perempuan, pemberiannya boleh diminta
kembali, baik pemberian itu masih utuh atau sudah berubah, apabila rosak wajib
diganti, kecuali apabila sudah menjadi adat atau syarat, maka adat dan syarat
itulah harus diikuti.
3.
Mazhab Syafie
Ulama Syafi’iyyah mengatakan bahawa hadiah harus dikembalikan
kepada peminangnya baik pemberiannya masih utuh ataupun sudah berubah, baik
pembatatalan itu datangnya dari pihak lelaki mahupun perempuan. Apabila
barangannya masih elok, perlu dikembalikan dan jka rosak atau berubah perlu
diganti dengan barangan yang sama harganya.
Demikianlah
pendapat-pendapat yang masyhur dalam Islam khususnya mengenai masalah ini.
Sedikit kelainan pada pendapat Malikiah yang menjaga perasaan perempuan yang
dipinang, yang mana pembatalan itu dating bukan dari pihaknya.
[1]
Dr. Mustofa Al-Khin, Dr. Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji, Kitab Fikah
Mazhab Syafie, Pustaka Salam, 2009, hlmn. 720.
[2]
Hj. Jainal Sakiban Al-Jauharni, Kursus Lengkap Perkahwinan, Pustaka Azhar,
2012, hlmn. 36-37.
[3]
Dr. Mustofa Al-Khin, Dr. Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji, Kitab Fikah
Mazhab Syafie, Pustaka Salam, 2009, hlm. 722.
[4]
Ibid, hlm. 723.
[5]
Riwayat Bukhari dalam kitab nikah, bab seorang manusia menawarkan anak
perempuan atau adik beradik perempuannya kepada orang baik.
[6]
Riwayat Muslim dalam kitab nikah, bab sunat memandang muka dan dua tapak tangan
perempuan bagi sesiapa yang ingin mengahwininya, no. 1424.
[7] http://www.ustaznoramin.com/2011/05/melihat-calon-isteri-yang-ingin.html
[8]
Dr. Mustofa Al-Khin, Dr. Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji, Kitab Fikah
Mazhab Syafie, Pustaka Salam, 2009, hlm. 717.
[9]
Riwayat Bukhari dalam kitab nikah, no. 4935 dan Riwayat Muslim dalam kitab
Haji, no. 1341.
No comments:
Post a Comment